Első vendég írásunk következik, melyben egy nagyon kedves barátom, Cserna Olga ír egy mentorprogramról, melyben kezdete óta dolgozik. Olga évek óta foglalkozik fiatalokkal, cserkészvezető, illetve gyülekezeti ifjúsági csoport vezetésében is volt része. Jelenleg magyar-történelem-muzeológia szakos a Miskolci Egyetemen, tanulmányai mellett foglalkozik hátrányos helyzetű gyermekekkel. Erről számol most be itt!
(forrás: uni-pannon.hu) |
A
mentorprogram halmozottan hátrányos helyzetű (HHH-s) gyermekek iskolai előmeneteléhez
kíván segítséget nyújtani. Célunk elérése érdekében minden elérhető mozgásteret
és szerepkört kihasználunk, melyet a pedagógusok nem akarnak, vagy nem tudnak
betölteni. Mentorprogram jelenleg 3 helyen működik az országban: Szegeden,
Hódmezővásárhelyen és 2011* tavaszától Miskolcon. A program mindhárom helyiségben a
lehetőségekhez, és környezethez idomulva speciálisan működik. Mivel jómagam a
miskolci programban veszek részt, az alább leírtak javarészt Miskolcra lesznek
érvényesek.
Miskolcon
a tényleges munkát 2011* tavaszán kezdtük el az avasi Munkácsy általános
iskolában, 8 mentorral. Ebben a félévben szintén 8-an vagyunk, köztük két
újonc. Mivel elég fiatalka, a miskolci programnak vannak még kiforratlan
részei, ezt azonban a lelkesedésünk és munkakedvünk ellensúlyozza. A miskolci
mentorok teljesen önkéntesen a szabadidejükben foglalkoznak a gyerekekkel.
Külső szemlélő joggal hihet minket világmegváltó terveket szövögető
menthetetlen idealistáknak, és szerintem ehhez a munkához valóban szükséges
néminemű romantikus küldetéstudat, de az ügyünket távolról sem mondanám
menthetetlennek.
Sajnos
pontosan a „menthetetlen” „reménytelen” „javíthatatlan” és hasonló szavak miatt
tartanak ott a HHH-s tanulók most, ahol vannak. Nagyon könnyű lemondani
róluk, és azt tapasztalom, hogy a gyerekek sem szeretnének ezen változtatni.
Amikor egy nehéz nap után bementem az iskolába és a mentoráltjaim még a
legelemibb feladatokat sem tudták megoldani, nem azért mert nem tudták, hanem
azért mert nem akarták, sokszor éreztem úgy, hogy nem éri meg nekem ezt
csinálni, teljesen feleslegesen strapálom magam. Megértem a pedagógusokat,
akiknek több évnyi kudarc és kiábrándultság van a háta mögött a HHH-s
tanulókkal, viszont megértem a mentoráltakat is, akiket otthon teljesen
érdektelen és ingerszegény környezet vár. Nem nagyon találkoztam még olyan
helyzettel, amerre ennyire igaz lett volna „az éremnek két oldala van” mondás.
Az egyik oldalon a csalódott, és kiégett pedagógusok, a másik oldalon az
elvadult gyerekek érdektelen szülőkkel. A mentorprogram egyik legjobb vonása,
hogy nem kíván állást foglalni egyik oldal mellett sem. Kölcsönösen elismeri a
tanárok és a gyerekek igazát is.
A
kulcsszó a megértés, a mentor sok esetben olyan akár egy híd a pedagógus és a
gyerekek között. Ezt a saját mentoráltjaimnál is tapasztaltam. Jórészt nem
feljebb jutni segítünk a gyerekeknek tanulmányaik ranglétráján, egyszerűen csak
támogatjuk beilleszkedésüket az iskolai életbe, mert attól, hogy x éve ott van,
még nem része annak.
A
mentorprogram pártatlansága nem csak ebben nyilvánul meg. Ismereteim szerint ez
az egyetlen olyan program a problémakörben, amely nem esett át a ló
túloldalára, nem ajnározza alaptalanul a kisebbséget, és nem juttatja őket
kétes érdemű előnyökhöz. Mi nem szerepelünk a médiában, nem kapunk horribilis
támogatásokat, csak mert cigányokkal (igen, mondjuk ki, a halmozottan hátrányos
helyzetűek legnagyobb százalékát ők teszik ki) foglalkozunk. Az tetszik a
legjobban a mentorprogramban, hogy a gyereket látja, nem többet és nem
kevesebbet. Ez a legnagyobb érdeme és ezért vagyok még mindig mentor.
Mondhatnám, hogy a gyerekektől kapott szeretetért, a tanároktól bezsebelt apró
elismerésekért, vagy az önéletrajzban jól mutató sorokért vagyok mentor, de
ezek egyike sem állja meg a helyét egy bizonyos határon túl. Amikor már nem
csak a szemétdomb tetején kapirgál az ember, akkor ezeknél több kell. Nem tudom
mentortársaimnak mi ez a plusz, de nálam a megértés. Értem és mélyen együtt
érzek a tanárokkal, a gyerekekkel. Engem ez segít át a nehéz helyzeteken és ez
sarkall arra, hogy változtatni próbáljak a több éve fennálló rendszeren. Nem
érzem, hogy szélmalomharcot vívnánk, egyszerűen csak meg kell találni a reális
célokat, és megfelelő eszközöket, melyekkel elérhetjük őket.
(forrás: vasitit.hu) |
Már
említettem, hogy a mentor mozgástere és szerepköre eltér a pedagógusétól. Az
iskolában egyértelműen a tanárnak van elsődleges szerepe, a mentor a
„színfalak” mögött, a szünetekben, illetve az órákon duálóra formájában kap
teret. Itt inkább kiegészítjük a tanárok munkáját. Ha a gyerkőc nem figyel oda
órán, vagy nem tudja hova kell lapozni a könyvben a mentor kisegíti, és arra
ösztönzi, aktívan vegyen részt az órai munkában. A szünetekben azt próbáljuk
elérni, ha már nem csinálták meg otthon a házit, legalább ne egymásról
másolják.
A
mentorkodás azonban nem ér véget az iskolában. Szabadidős programokat is
szervezünk, illetve a gyerekek családi hátterét is feltérképezzük,
meglátogatjuk őket. Az én esetemben a mentor sokszor olyan, mint egy nagyobb
testvér, aki példát mutat a kisebbeknek, vezetgeti őket, és tanácsokat ad
nekik, de sosem utasít, vagy kényszerít. Szeretek ilyen viszonyban lenni
mentoráltjaimmal, ebből a szerepből könnyebben el tudom érni, hogy megnyíljanak
nekem. Persze minden gyerek más és más, és a mentoroknak is meg vannak a saját
külön módszereik.
Egy
másik pozitívuma a programnak, hogy nem köti meg a mentorok kezét, teljesen
ránk van bízva, hogyan mentoráljuk a gyerekeket. Egy héten egyszer azért van
mentoróra, ahol ötleteket kapunk, megismerkedünk néhány elméleti anyaggal, és
beszámolunk a munkánkról.
Ahogy
fent írtam, a mentorálás mentor és gyerekfüggő, ezért nem is megyek bele
részletesen, a vázlatos folyamat persze mindenhol megegyezik, ezt mindjárt
ismertetem is. A mentorok általában párban lesznek beosztva egy-egy osztályhoz,
ahol a pedagógus kiválasztja a mentorálható gyerekeket. Egy mentor hivatalosan
két gyereket kap, de természetesen az osztály többi tagját sem hajtjuk el, ha
segítségre szorulnak. A mentorálás egy 2 hetes hospitálási időszakkal veszi
kezdetét. A mentorok ilyenkor csak ülnek órán, feltérképezik a gyerekek
viszonyát társaikhoz és tanáraikhoz, az órai munkájukat, magatartásukat, a
gyengeségeiket, és erősségeiket, szünetekben pedig ismerkednek, megpróbálnak
minél közelebbi kapcsolatot kialakítani a gyerekekkel. Ezt követően indul el a
tényleges munka. Ennek színtere, és módja már mentortól és a gyerekektől függ.
Mi a napköziben szoktunk foglalkozni a gyerekekkel, de vannak olyan mentorok,
akik külön ülnek le a gyerekekkel a könyvtárban, vagy hétvégenként mentorálnak.
Tavaly
olyan napközis tanárunk volt, aki nem nézte jó szemmel az ott létünket, ezért a
hosszabb szünetekben, és az ebéd utáni játékidőben foglalkoztunk a
mentoráltakkal, kihasználva minden kis időmorzsát. A foglalkozások mellett
folyamatosan szervezünk iskolán kívüli programokat, kézműves foglalkozásokat,
vagy bármi olyasmit, amihez az adott mentor ért és szereti csinálni. Igyekszünk
a szülőkkel is szorosabb kapcsolatba kerülni, ami elég nehézkes, mivel nem
járnak be az iskolába, még a szülőikre sem nagyon.
A
mentorkodás egyik legsötétebb árnyoldala a HHH-s gyerekek rendkívüli
mobilitása. Gyakorlatilag egyik napról a másikra felkerekedhetnek és elköltözhetnek
úgy, hogy még az osztályfőnök sem tudja, melyik iskolában folytatja
tanulmányait a gyerkőc. Ugyanilyen rendszerességgel érkeznek új tanulók is a
tanév bármely szakában. Ez Damoklész kardjaként lebeg a fejünk felett, de
ösztönzőleg is hat ránk, arra sarkall, hogy a legrövidebb idő alatt a
legmélyebb benyomást tegyük a gyerekekre, hogy abban a kis időben is, amely a
rendelkezésünkre áll, megmutassunk nekik egy másik utat, és kinyissunk számukra
néhány ajtót. A költözés veszélye arra is állandóan emlékeztet, hogy ne tegyük
túlságosan magunktól függővé a gyerekeket, és vica versa. A mentor csak egy
ideig kíséri a mentoráltat élete útján, nem lehetünk és nem is leszünk mindig
mellettük, mi csak az utat mutatjuk meg, csak úgy lesznek sikeresek, ha megtanulnak
egyedül végigmenni rajta. Számomra ez tűnt a legnehezebb feladatnak, de idővel
annyi minden másra kell odafigyelni, hogy nem marad idő ezen keseregni.
Mindent
egybevetve a mentorkodás egy szerteágazó feladatkör, melyet nem lehet egy
néhány oldalas cikkben leírni, csak úgy lehet igazán megismerni, ha megtapasztalja
az ember. Nehéz, embert és lelket próbáló feladat, és bár a miskolci program
fiatalsága miatt még semmilyen jövőképem nincs a programot illetően, már az is
boldoggá tesz, hogy része lehetek a rám bízott gyerekek életének, és ha nem is
eget rengető módon, de már ezzel is kicsit „segítettem megváltani” a világot.
Cserna Olga
--
*a mentorprogram kezdete 2011, nem 2010. Korábban rosszul szerepelt a bejegyzésben, ezért javítottuk.
--
*a mentorprogram kezdete 2011, nem 2010. Korábban rosszul szerepelt a bejegyzésben, ezért javítottuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése