2011. március 30., szerda

11. Virrasztás

Körülbelül négy-öt éve lehetett, hogy pünkösd előtti szombatra virradó éjjel "Pünkösdi virrasztást" tartottunk. Eredetileg nagypéntekre vagy nagyszombatra terveztük, de úgy döntöttünk, minél melegebb lesz, annál jobb, így a későbbi időpont lett a végső.
Most szeretném megosztani veletek röviden a program lényegét, javasolva, hogy az idei késői húsvét miatt igenis tegyétek Nagyszombatra, azaz Húsvét vasárnapra virradóan ezt a programot (persze, a pünkösdi időpont is tökéletes, a téma mind kettőhoz nagyon is illik).

(Forrás: kotorborka.freeblog.hu/categories/emlekezes)

A program időbeosztása nagyjából így néz ki:

20.00 Kezdés, játékok
20.30 Biblia olvasás, ifi jelleggel* (tanítás: Jézus halálának oka, és a feltámadás - lásd lentebb a kifejtést a "tanítás"-nál)
21.30 Estebéd, késői falatozgatás, nasi (ahogy tetszik, amilyen jelleggel legmegfelelőbbnek gondoljátok - valamikorra mindenképp kell ételt bevonni, mert a hosszú virrasztásba megéhezik az ember! - ha úgy tetszik akár agapéval is össze lehet vonni a dolgot, lásd az előző bejegyzést)
22.30 Játékok
23.30 Elcsendesedés első forduló*
24.00 Éjféli bújócska*
00.30 Elcsendesedés második forduló*
01.00 Dicsőítés / játékok / Film nézés - kifulladásig
09.30 / 10.00 / 10.30 Istentisztelet (időpont a helyi gyülekezettől függően)

*-gal jelölt részek kifejtése:

1. Tanítás: Jézus halála, feltámadása - valóság?

Mt. 16, 13-16.
Minek nevezik Jézust az emberek? Ki ő?
Kinek tartják Jézust a tanítványok?
És kinek nevezi magát Ő? Mit mond, ő kicsoda?

A Bibliából világosan kiderül, hogy Jézus önmagát messiásnak, megváltónak nevezte. Azt mondta, azért jött el, hogy a betegek meggyógyuljanak, hogy a bűnösök bocsánatot nyerjenek.
A keresztyének úgy értelmezik Jézus történetét, az ő tanítását, hogy Jézus bizony azt mondta magáról, hogy ő Isten.

Ezzel sokan vitatkoznak, de ha jobban megnézzük, Jézus halálakor az ítélet indoklása az, hogy Istenkáromlást követ el azzal, hogy magát Isten Fiának nevezi (Mt. 26, 62-66; Mk. 14, 61-64; Lk. 22, 66-70), de ebben mi az Istenkáromlás? Hát pont az, hogy ezzel valami nagyon speciális dolgot állít magáról: Ő maga az élő Isten.**

Kérdés a csoporthoz: ha valaki azt állítja magáról, hogy Isten, ez vagy igaz, vagy nem. Hogyan dönthető el, hogy igaz-e? Ti mit kérnétek "jelként" egy ilyen személytől?
--> végső válasz: feltámadás!

Jézus azt mondta, hogy meg fog halni, de a harmadik napon feltámad! Ez lesz a bizonyítéka annak, hogy Ő Isten.
Azt is mondta, hogy a halála oka az, hogy az embereket megszabadítsa a bűntől. Hogy az ő halálával azok, akik ezt elfogadják,örök életet nyerhessenek (Jn. 3, 16).

Hogy mindez igaz-e tehát, annak egyetlen egy kulcskérdése van: meghalt-e Jézus, és feltámadt-e tényleg?!

Hogyan tudhatjuk meg a választ erre? Alapvetően persze hit kérdése mindez, de egy kis logikával nagyon egyszerűen kideríthetjük az igazságot. Jézus halála eléggé bizonyított ténynek tekinthető: vannak róla más források is a Biblián kívül! Az igazi kérdés tehát nem az, hogy vajon meghalt-e, hanem az, hogy feltámadt-e?
C S Lewis három eshetőségről beszél, és bizony, mindez elég logikus:

A. Jézus csaló volt
B. Jézus őrült volt
C. Jézus az volt, akinek mondta magát: Isten

A. Jézus csaló volt
Sokan mondják, hogy Jézus nem is tett igazi csodákat, hanem egyszerűen nagyszerű színész volt, s valamilyen ügyes módszerekkel gyógyított, elhitette az emberekkel, hogy csodákat tesz!
Nagyszerű csaló volt hát!

Tegyük fel, hogy ez igaz. Három évig becsapja a követőit, minden hazugság, de nagyszerűen felépítve. Mit gondoltok, mi történik akkor, mikor jönnek érte a katonák, hogy elfogják, s hogy elítéljék, keresztre feszítsék?
Jézus TUDJA, hogy végig hazudott. TUDJA, hogy ha folytatja a hazugságot, megölik. TUDJA, hogy mivel hazudott, nem Isten, tehát NEM FOG FELTÁMADNI. Mit csinál szerintetek?
Elég logikusnak tűnik, hogy az elfogása, de legkésőbb az elítélése pillanatában megvallja a hazudozást. Kitálal: elárulja, hogy az egész egy jól felépített színjáték volt, csak ne öljék meg.
A főpapok valószínűleg jót nevetnek a dolgon, talán megbüntetik, és persze mindenhol kihíresztelik, hogy mindenki, aki hitt e csalónak érezze csak rosszul magát, érezze magát hülyének, és becsapottnak, s térjen vissza az igazsághoz: a főpapok tanításához.
Mit tesznek ekkor a tanítványok? CSALÓDNAK. Próbálják eltitkolni, hogy valaha is hittek ennek az embernek, megpróbálják elfelejteni az egészet, visszamennek halászni, vámot szedni stb. de egy biztos: nem alapítanak mozgalmat, nem hazudják azt, hogy Jézus meghalt, nem halnak meg ezért a hazugságért.
Ez történt? NEM!

B. Jézus őrült volt
Második verzió szerint Jézus tényleg elhitte, hogy ő Isten. Három évig teljesen őszinte volt, de nem volt semmilyen hatalma, valami elképesztő szerencse, talán akaraterő vagy őszinte hite alapján sikerül meggyógyítani embereket, vagy talán ők is csak elhitték az egészet. Mindegy is hogyan, végül eljutunk az elfogatásig. Jönnek a katonák, mit tesz a mi őrült prófétánk?
Természetesen, mivel őrült, s elhiszi, hogy ő Isten Fia, pontosan az történik, mint ami az Evangéliumban. Elfogják, megfeszítik. És...
És ő csak egy őrült volt, aki elhitte, hogy Isten, de nem volt az. Ezért nem támad fel.
Mi történik a tanítványokkal? nagyon hasonló az előzőhöz: CSALÓDNAK. Megpróbálják eltitkolni, hogy valaha is hittek ennek az embernek, megpróbálják elfelejteni az egészet, visszamennek halászni, vámot szedni stb. de egy biztos: nem alapítanak mozgalmat, nem hazudják azt, hogy miután Jézus meghalt fel is támadt, nem lopják el a testét, mint egyesek állítják, mert értelmetlen lenne, s nem halnak meg ezért a hazugságért.

Ez történt? NEM!


C. Jézus tényleg Isten fia volt.
Tegyük fel, hogy a harmadik variáció az igaz. Jézus tényleg isten Fia, tényleg hatalommal rendelkezik. tényleg gyógyít, tényleg hatalommal tanít.
Jönnek a katonák, s mivel tudja, hogy a halála után feltámad, nem ellenkezik. Elfogják, elítélik (koncepciós per), s meghal, eltemetik. A tanítványok összezavarodnak. Nem tudják mi történt, ők nem ezt várták.
Azonban, mivel tényleg Ő Isten Fia, ezért a harmadik napon tényleg feltámad. Megjelenik a tanítványoknak, akik ezért mindenkinek el akarják mondani, hogy az Ő mesterük feltámadt a halálból! Hogy Jézus a Krisztus, hogy ő a Messiás, a Megváltó, az Isten Fia, maga a földre jött Isten!
Mozgalmat alapítanak, mindenfelé beszélnek erről, mert megtapasztalták az igazságot! Üldözik őket, de ha kell, mártírként meghalnak a hitükért, de meg nem tagadják Jézust (lásd történelem: keresztyénüldözések az 1-4. században!). Ez a hit sokakat megszólít, és olyannyira elterjed a hit, hogy még 2000 év múlva is lesznek követői: az egyház.
Ez történt? IGEN!

E logika alapján világos, hogy mi történt. E három lehetőség van, több nincs. Az írásbeli bizonyítékok egyértelműek. Jézus élt, tanított, és meghalt. Ez biztos. Éppen ezért csak ez a három lehetőség van: vagy csaló volt, vagy örül, vagy igazat mondott, és Isten Fia.
Láthattuk azt is, hogy az első kettő lehetetlen, hiszen akkor nem támadt volna fel, s a tanítványok csalódottságukban mindent tettek volna, csak mozgalmat nem alapítanak (keresztyén egyház) és nem halnak mártírhalált egy csalóért vagy egy őrültért. Ők mégis megtették! Mert látták a feltámadott Krisztust! Erről szól az egész Szentírás! Erről szól az Egyház! Ez az igazság!

Ezt mondja a logika is...

(Bővebben erről két könyvben is lehet olvasni: Gyökössy Endre: Homo Christianus - a Krisztusi Ember és C S Lewis: Keresztyén vagyok!)


2. Elcsendesedés (2 fordulós)

A két elcsendesedés az egész virrasztás legspirituálisabb része a tapasztalatok szerint. Ebben a kétszer 20-25 percben éjfél körül kétszer megyünk be a sötét templomba. Éjjel van, ne feledjük, ez különleges élmény: ilyenkor nagyon ritkán szoktunk a templomban tartózkodni. Villanyt nem oltunk, apró mécsesek világítanak, halk zene (Taizé, vagy klasszikus/meditációs zene) a háttérben.
E két elcsendesedés rengeteg féle témában lehet, mi általában a feltámadásra való reflektálást, imádságot, Istenről és a vele való kapcsolatunkról való gondolkodást helyezzük a középpontba.
Mivel ez a bejegyzés már így is elég hosszú lett, most ezt nem fejtem ki, de hamarosan írok erről is bővebben (egy következő bejegyzésben).

3. Éjféli bújócska

A két elcsendesedés között éjfélkor a templomkertben bújócskázunk. Ez nagyszerű móka, és ugyancsak nagyon szokatlan. Mikor van erre alkalom? Soha!
Az egyház mindig úgy tűnik, hogy nem támogatja az ilyen dolgokat! Mutassuk meg, hogy az egyház nem unalmas, nem bigott és igen is vagány!
gy éjféli bújócska a templomkertben (az éjjeli templomi spirituális csendességekkel együtt) olyan élményt ad a fiataloknak, ami egészen megreformálja az egyházról alkotott képüket.
A bújócska első hallásra óvodásnak tűnhet, pedig higgyük el, a tizenéves fiúk és lányok hihetetlenül élvezni fogják (több éves tapasztalatból, két országban is csináltam már három teljesen különböző összetételű csoporttal, mindig óriási siker volt!!!).


Összegzés:
Egy egész éjszakás program, ha úgy tetszik virrasztás. Tele játékkal, vidámsággal és szórakozással, de helyet adva, és fontos helyet adva a lelkiségnek, ami egy egy órás ifiórában (tanítás) és az éjfél körüli két elcsendesedő fél órában jelenik meg. Illetve a másnap reggeli Istentiszteletben, természetesen (ahol egyébként két-három ifis énekkel szolgálhatnak is a virrasztók).
Ha 20.00 körülkezdünk este, s mondjuk az Istentisztelet másnap 11.00 körül fejeződik be, az összesen olyan 15 óra együttlét, de ebből le kell még vonni pár óra alvást persze, hiszen a hajnali filmezésen nagyjából mindenki bealszik! Összességében olyan 10-11 óra aktív programozás, körülbelül 3 óra lelki programmal (1 óra ifi + 2x30 perc csendesség + 1 óra Istentisztelet), ami körülbelül az egy harmada az egész programnak. A tapasztalat szerint ez tökéletes arány.

Nincs más hátra, mint elkezdeni szervezni!

Áldott virrasztást!


u.i. ne feledjétek, egy következő bejegyzésben bemutatok egy lehetséges verziót a két fordulós éjféli csöndességre!

**a mai napig óriási viták vannak teológusok, Jézus kutatók között, hogy vajon Jézus Istennek/messiásnak gondolta-e magát; mivel azonban ezek a tudományos viták nem jutottak még dűlőre, én azon az állásponton vagyok, hogy a kétezer éves egyház tanítását nem kívánom latba dobni néhány modern kutató kételkedése miatt - hiszen még mindig rengeteg kutató állítja, hogy igenis Istennek vallotta magát Jézus - tehát azt javaslom mindenkinek, ha meg is említitek a kételkedőket, mindenképp maradjatok a "konzervatív" tanítás mellett - hisz ez a keresztyén hit lényege.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése