2011. március 20., vasárnap

9. Lábmosás

forrás: pastorchrisowens.wordpress.com

Ma a vasárnapi iskolában a lábmosás történetéről (Jn. 13*) tanultunk a gyerekekkel. Tudom, hogy ez a blog ifjúsági munkáról szól, éppen ezért csak egy dolgot szeretnék megosztani, amit én magam később az ifiben is fel fogok használni. Mert szerintem jó, és jól is sikerült.


Az utolsó vacsora előtt Jézus egy tálba vizet önt, elővesz egy törölközőt, s elkezdi megmosni a tanítványok lábát (két megjegyzés: 1. a zsidók étkezés előtt megmosakodnak, tehát ez ennek a rituálénak egy furcsa megvalósítása, 2. a lábmosás a szolga dolga, egy Jézus féle rabbitól ez nagyon nagyon szokatlan).
Mikor Péterhez ér, az apostol barátunk szokásához híven nagyon hangosan, és nagyon magabiztosan kijelenti, hogy az ő lábát bizony nem mossa meg a Mester (lásd megjegyzés 2-t!!! az iméntről). Jézus ekkor valahogy így szól Péterhez: ha nem mosom meg a lábad, nem vagy az enyéim közül való.
Péter erre így kiált: akkor ne csak a lábamat mosd meg Uram, hanem a fejem és az egész testem is! A Mester végül elmagyarázza, hogy annak, aki tiszta, csak a lábát kell megmosni, a többi rendben van. Végül megmossa Péter lábát is, mint a többiekét.

Eddig elmeséltem a történetet, s elővettem egy lavórt, benne langyos vízzel és egy fehér törölközőt. Egy szék már előre ki volt készítve. Megkértem az egyik gyerkőcöt, hogy vegye le a cipőt, zoknit, s megmostam a lábát. Majd megkértem, hogy ő mossa meg egy következő gyermekét. Szépen sorban megmosták egymás lábát (kivéve két gyerkőcöt, ők nem akarták, próbáltam őket rábeszélni, majd nem erőltettem tovább - ez fontos! ha valaki nem akar résztvenni benne, az okés).

Még az utolsó emberek mosták egymás lábát, mikor ekezdtünk erről beszélgetni. Milyen érzés volt, mikor egy társad mosta a lábad? Milyen érzés volt megmosni másnak a lábát?
Vajon Jézus mit akarhatott ezzel mondani?

Az ötleteik után (melyekben voltak jó gondolatok, bár az egyik srác a megbocsátás felé vitte el a dolgot, így kicsit kisiklottunk, de nem baj, én visszahoztam az eredeti jelentéshez a történetet...)
Természetesen a lábmosás valami különleges jelentéssel bír. Ez egy szimbolikus cselekvése Jézusnak! Ő maga is elmagyarázza miért. Habár őt Úrnak, Mesternek szólítják, szolga módra megmossa a tanítványok lábát. Ezzel példát mutat: mossátok meg egymás lábát. Én szolgáltalak titeket - mondja Jézus - legyetek hát ti is, a tanítványaim, mint én: egymás szolgái.

Érdekes volt látni, hogy gyakorlatban megmosni egymás lábát, ahelyett, hogy csak beszélnénk róla igenis hatással van a fiatalokra. Nem mindenkinek segít ez, de vannak, akiket igenis megérint, elgondolkodtat. Időnként érdemes bevetni hasonlókat! Próbáljátok ki ti is! (És aztán gyertek vissza, és kommentben osszátom meg a tapasztalatotokat!)

*Jn. 13 = János evangéliuma 13. rész

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése